Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Ensimmäiset viikot Hakka Bluen seurassa

Toukokuun ensimmäinen viikko takana ja keli on hyvin kesäinen.
Vettä sataa, on kylmä ja joka aamu herätessäni pelkään flunssan palanneen. Onnekseni viimeinen kohta ei toistaiseksi ole toteutunut.

Hakka Blue:lla liikuttu ahkerasti melkein kaksi viikkoa ja jos renkaissa olisi kilometrimittari, niin siinä lukisi 2700 tällä hetkellä. Renkaissa ei juuri tuollainen lukema lyhyessä ajassa näy, joten autokauppias voisi huoletta ruuvata renkaiden lukeman näyttämään 400 kilometriä.
 

(Toukokuinen näkymä Hämeenlinnassa.)


 

(Toukokuinen näkymä Helsingissä.)


 Hakka Blue:n kohdalla viralliset informaatiolähteet antavat ymmärtää renkaan pääsevän oikeuksiinsa parhaiten sateen liukastamilla teillä ja lupaa renkaan olevan

"tarkka ja vakaa kaarreajossa, kaistanvaihdoissa ja väistöissä."

Ensimmäisten kahden viikon aikana olen huomannut renkaan vakauden kaarreajossa hieman vauhdikkaammallakin kaasujalalla ja sateellakin rengas on tuntunut lupaustensa veroiselta. Väistöjä en ikävä kyllä ole vielä päässyt suorittamaan. Tuntuma on toistaiseksi ollut vakuuttavampi kuin suora verrokkini, Goodyear:in

Efficient Grip Performance

-rengas, joka tosin sai ensikosketuksensa suomalaiseen liikennekulttuuriin jo viime kesän lopulla.

Kolmantena käytössäni oleva rengassarja, Goodyearin

Eagle F1 Asymmetric 2

, on hankala vertauskohta sen kokoluokan ollessa 235/35-edessä ja 265/30-takana vannekoolla 19. Leveämmän renkaan käytös varsinkin kovemmalla sateella on oleellisesti erilainen ja vertailu luonnistuu täten vain ajomukavuuden sekä kestävyyden kautta.
 

(Testiauto alkukesän illassa.)


 
 

Testi jatkuu ja erot tulevat esiin kilometrien myötä.

 
 

comments powered by Disqus