Ensimmäinen talvi Hakkapeliitta 8:lla

Nyt se on loppu. Ihan renkaidenkin puolesta. Nimittäin talvi 2014, joka ei oikein missään vaiheessa tiennyt, ollako syksy, talvi vai kevät. Ensin talvi tuli ihan normaalisti lokakuun lopulla lumine kaikkineen, mutta sitten sille taisi iskeä identiteettikriisi. Lämpimät kelit palasivat ja lumet sulivat, kunnes tammikuun puolivälissä iski muutamaksi viikoksi oikein kunnon pakkaset. Sitten mentiin taas lämpimään päin ja lumet sulivat jo maaliskuussa ja jäät lähtivät huhtikuun puolivälissä.

Huhtikuun alussa lumesta ei ollut enää tietoakaan eikä jäille menemistä.


Autolla ajamisen kannalta päättynyt talvi ei ollut erityisen haastava, mutta rengastestaamisen kannalta oli. Kun ei oikein ollut mitään mitä testata! Suurin osa talvesta meni asfaltilla ajaessa. Onnellisten ajokoulun ratapäivä jouduttiin siirtämään helmikuulle lumenpuutteen vuoksi ja Volkswagen Hyötyautojen talviajokoulussa maaliskuun alussa liukastelu jouduttiin melkein perumaan lumen sulamisen vuoksi. Ainut täysin onnistunut ratapäivä oli autokouluni vapaaehtoiskurssi helmikuussa.

Kävin vaihdattamassa Poloon tällä viikolla kesärenkaat. Monet ovat ajaneet niillä jo viikkoja, mutta itse en jaksanut kiirehtiä, koska minun ajomäärilläni tiet eivät hirveästi kulu. Ei siis ole väliä, vaihdanko renkaat 2 viikkoa ennemmin vai myöhemmin.

Aloitin talvirengaskauden lokakuun puolivälissä Hakkapeliitta 7 -nastarenkailla. Marraskuussa sain kutsun Hakkapedia blogaajaksi. En vaihtanut blogiohjelmasta saamiani Hakkapeliitta 8 -nastarenkaita alle heti, sillä halusin hakea ensin vertailupohjaa talviolosuhteisiin vanhoilla renkailla. Niitä ei hirveästi tullut ja lopulta vaihdatin Poloon uudet nastarenkaat jouluaaton aattona.

Kilometrejä Poloon tuli talvirengaskaudella noin 4000, joista 1900 km Hakkapeliitta 7:lla ja 2100 km Hakkapeliitta 8:lla. Lisäksi ajoin Onnellisten ihmisten ajokoulun Hakkapeliitta 8 -renkailla varustetulla Mazda3:lla 1700 km.

Millaiset Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat sitten olivat edelliseen sukupolveen verrattuna? Kiteytän sen yhteen sanaan: hiljaiset! Seiskoista kaseihin vaihtaessa tuntui melkein siltä, kuin olisi kesärenkaisiin vaihtanut, sillä perinteinen nastojen rapina loisti poissaolollaan. Ihminen kuitenkin tottuu kaikkeen ja etenkin Mazda3:lla ajamisen jälkeen tuntui, että eivät Hakkapeliitta 8:t oikeastaan niin hiljaiset olekaan, vaan ulisevat. Hiljaisuuteen kun vaikuttaa autokin (vaikka Mazda3 ei ole edes hirveän hiljainen kokoisekseen). Mutta olen varma, että jos Poloon laittaisi takaisin Hakkapeliitta 7:t, niin olen varma, että haluaisin niistä vähän äkkiä eroon!

Hakkapeliitta 8 -renkaiden pito-ominaisuuksia en pysty hehkuttamaan samalla lailla kuin hiljaisuutta. Älkää käsittäkö väärin - pidossa ei ollut mitään vikaa! Tavallinen autoilija ei vain pysty rengastestien tasoiseen tarkkuuteen. Liukkaan kelin ratapäivässä pysähdyin niillä kuitenkin nopeiten pienessä vertailuryhmässämme, mutta olosuhteet eivät tietenkään olleet tieteellisen tarkat.

Liukkaan kelin ratapäivä helmikuun loppupuolella.


Ajettavuudeltaan Hakkapeliitta 8:t olivat mielestäni aavistuksen jämäkämmät kuin Hakkapeliitta 7:t, jotka olivat vähän vetelämmät. Mielestäni Polon bensankulutus oli kaseilla lisäksi aavistuksen seiskoja pienempi.

Nastoja kaseista ei irronnut 2100 km aikana yhtään ja renkaat olivat kuin pakasta vedetyt.

Tämän puolikkaan epätalven perusteella voin kyllä suositella Hakkapeliitta 8 -nastarenkaita ainakin Poloon (koko 185/60 R15). Hakkapeliitta 7 on edelleen myynnissä, mutta miksi tyytyä edelliseen malliin, kun parempikin on tarjolla? Hintaeroa renkailla on 50-100 e, mutta mielestäni kalliimmasta kannattaa maksaa.

Lue omaa auto- ja liikenneblogiani osoitteessa http://poloinen.blogspot.fi/
comments powered by Disqus