Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Ensikosketus Hakkapeliitta 8:aan ja politiikkaan sen takana

Joulukuun neljäs ja neljä luukkua auki kalenterista.

Talvi, ja sen myötä lumi, antaa vielä odottaa saapumistaan Pääkaupunkiseudulle. Toistaiseksi takana muutama aavistuksen liukkaampi päivä ja vajaa tusina yötä - ei kuitenkaan varsinaisesti talvi.

 

Viikko alkaa olemaan takana testiin tulleilla Hakkapeliitta 8 -renkailla. Lähtökohtaisesti renkaissa kiinnostaa se, että miten ne voisivat olla parempia kuin edelliset, Hakkapeliitta 7, renkaani. Edellisissä yhdistyi mielestäni erittäin hyvä pito talvisilla keleillä sekä se, etteivät puolet nastoista katoa alta aika yksikön. Nastat oikeasti kuluivat, eivätkä vain irronneet.

 

(vuoden 2013 luokkakuvassa vas.lähtien: Hakkapeliitta 8, 7, 5 ja 4)


 

Jo ylläolevasta luokkakuvasta voi todeta, että Hakkapeliitta 8:n sisältämä nastamäärä on lupausten mukaisesti edeltävää Seiskaa suurempi. Neloseen verratuna ero on jo huomattava.

Tästä onkin helppo johdanto Nordnet-sijoituspalvelun blogistin, Jukka Oksaharjun muutama päivä sitten julkaisemaan näkökulmaan nastojen määristä Nokialaisissa.
Jos asian voisi pukea yksinkertaiseksi, niin vitsi on siinä, että Pohjoismaissa politiikka nojaa vuosi vuodelta vahvemmin nastattomaan aikakauteen ja vahvimpana argumenttina päätöksille pidetään nastarenkaiden osuutta maasta irtoavasta katupölystä. Nokian Renkaiden nastarengasmallikehityksen voidaan taas katsoa nojaavan nastamäärien kasvuun. Kuitenkaan renkaita ei ole asetettu myyntikieltoon, koska valmistajalla on mahdollisuus osoittaa nastarenkaiden suhteellinen ympäristöystävällisyys.

Vaikka suurimmalle osalle on tärkeintä, että alla on pätevät renkaat, niin kevyt katsaus alla olevien renkaiden syntyyn ja politiikkaan niiden takana voi olla ihan piristävä ja ajatuksia herättävä. Herra Oksaharju kirjoittaa ymmärrettävää kieltä, vaikka ei olisikaan kiinnostunut Nokian Renkaista sijoituskohteena. Yksinkertaisesti asian voisi tiivistää Oksaharjun tapaan:

"Kokonaisuutta katsoen päätöksenteko on vaarassa siirtyä kukkahattutädeille. Koska asiat ovat yleensä miltä ne näyttävät, niin korkean teknologian tuotteet joissa on toista sataa nastaa rengasta kohden, yhdistyvät mielikuvissa helposti maanteitä rouhiviin telaketjuihin. Nokian Renkaiden uutuus on tässä tarkastelussa yksinkertaisesti liian hyvä rengas keskeisiltä teknisiltä ominaisuuksiltaan."

 

 

 

Itse olen ollut renkaisiin tyytyväinen. Toki pidän edelleen kiinni näkökulmastani, ettei ulkona ole varsinaiset talvirengaskelit, mutta lainsäädäntö ohjaa tällä hetkellä valintojamme. Nastarenkaiden tuoman rapinan huomaan vasta avatessani ikkunan, eikä renkaat tunnu liukkailta lumettomalla maalla. Renkaat tuntuvat yllättävän pehmeiltä, tosin totean aina saman uusien renkaiden kohdalla kun kumiseos ei ole alkanut vielä kovettumaan.

 

Ensilumia odotellessa.

comments powered by Disqus