Kirjoittaja Ukka Santala

Eka talvi Lapissa oli ja meni.

Muutaman päivän ehti isolla alueella Lapissa käväistä lumi kunnolla maassa, kun ensilumet tulivat kertarysäyksellä kymmeneen senttiin viikonpäivät sitten. Naruskalla oli hetken aikaa jo valtakunnan paksuin lumikerros, mutta nyt se on täällä ja kaikkialla muuallakin muisto vain. Sulamisesta huolehtii lämpöaalto, joka ylettyy tänne Napapiirin pohjoispuolelle asti.

Talviolosuhteet olivat lumisadepäivänä ja sen jälkeisinä päivinä ihan oikeat. Tienpitäjä ei kaikkialla ehtinyt peliin vielä mukaan. Ihmettelen sitäkin pikku yksityiskohtaa, että oma yleinen kotitiemme Naruskantie ei vielä ole saanut laidoilleen edes aurausviittoja. Vaan mistäpä minä tiedän, tarvitaanko niitä semmoisia enää lainkaan...Isommilla teillä niitä kyllä käytetään.

Kun olen meidän taloudessa tällä hetkellä ainoa, jolla on voimassa Venäjän viisumi, niin käväisin viime viikolla kaikkiaan kolmella autolla ikäänkuin koeajolenkin 50 kilometriä, joka rajanylityspaikalle ja takaisin Naruskalta kertyy.

Emännän Subarussa ovat alla Hakkakasit, kuten joku aika sitten kerroin. Subaru Foresterilla nelivetoineen ja noilla renkailla voi sanoa, että rattia ei lumijäisellä tiestöllä ole tarvetta puristaa. Ihan testausmielessä kokeilin muutamaan kertaan jarruja mahdolista tosijarrutusta ennakoiden, kun porot ja muutkin metsäneläimet ovat syksytalvesta aktiivisesti liikenteen seassa. Hienosti käyttäytyi auto ja odotetun hienosti toimivat sen renkaat.

Naruskan ensilumet 2018 lokakuu.

Kakkoskoeajo tapahtui poikani Lexus RX400 h -autolla, kun hän oli täällä syyslomallaan kaveriporukallaan kanalinnun pyynnissä viikonpäivät. Senkin alla pyörivät toista talvea Hakkakasit, jotka ennen Naruskalle lähtöä oli vaihdettu alle Rovaniemellä.

Jämerän oloista oli meno Hakkakaseilla ja omapainoltaan pari tonnia painavalla hybridillä. Kokeilin bensareissulla senkin jarrutusominaisuuksia, joissa ei huomauttamista ollut. Grafiikkanäytöltä totesin, että Lexus nappaa takapyörien sähkömoottorin peliin mukaan heti, jos eturenkaiden pito käväiseekään luiston puolella. Ajossa kytkentää ei edes ehdi huomaamaan, mutta taululta sen syrjäsilmällä näkee.

Kolmas bensalenkki tapahtuikin omalla Lexus RX400h autolla. Sen alla ovat jotkut halvat kitkat, jotka siinä olivat alla kevättalvella auton Helsingistä ostaessani. Olisin jo ottanut käyttöön Nokian Hakkapeliitta R3 kitkarenkaat, mutta sain vaihtokiireisestä Lapin Kumi OY:stä vaihtoajan vasta viikolle 42. Uutukaiset vaihtuvat alle sillä aikaa, kun pitelemme emännän kanssa hänen syyslomaviikkoaan Roomassa...

Niin, jäi kesken tuo halpakitkoilla tapahtunut bensalenkki. Vertailupohjaa oli kahdelta hyvältä ajokokemukselta edelliseltä päivältä, eli tuoreessa muistissa. Näillä kitkoilla ajaminen osoittautui jo ensimmäisellä kilometrillä haastavaksi. Pitoa ei juurikaan ollut kesärenkaita kummemmin. Jarrutuskokeilussa oli pakko todeta, että tietä kannattaa katseella lakaista pykälää vielä kauempaa kuin kunnon renkailla varustetulla autolla. Kylläpä piti huomattavasti tarkemmin sovittaa ajonopeutta ja ennakoivuutta. Tuli todellinen kaipuu kunnollisiin renkaisiin...

Aamuliukkaalla Naruskantiellä lokakuussa 2018.

Todella mielenkiinnolla odotan uusia kitkarenkaita. Takaraivossa on vielä kevyt ennakkoasenne, mutta on myös valmiutta karistaa se äkkiä pois, jos R3 renkaat toimiviksi osoittautuvat. Kokeilukelejä on luvassa, vaikka nyt lumimittari Naruskan Retkeilymajan pihassa näyttää nollalukemaa. Lämpimät tuulet eivät lokakuussa tänne kauaa jaksa puhallella, joten Lappiin matkaavilla pitää olla talvirattaat alla tänne tultaessa. Vaikka ei olisi lumi maassa, niin yöt ovat lähes joka yö pakkasella ja tienpinnat jäisinä.

Vaihdelkaapa ajoissa talviolosuhteisiin sopivat renkaat. Talvi tulee...

 

comments powered by Disqus