Kirjoittaja Mikko Hirvonen
Uusimmat blogijulkaisut

Ei vieläkään lunta

Kohtapuoleen on ensimmäiset 1000 km Hakkapeliitta 8 -testikuljettajan pestiä takanapäin ja jokainen kilometri on ajettu lumettomalla tiellä. Ensikokemukset ovat olleet hieman ristiriitaiset, ehkä ennakko-odotukset ja olettamukset olivat hieman toisenlaiset esiin tulleeseen todellisuuteen nähden. Mielessä on jopa käynyt ajatus, olisiko kitkarenkaat olleet sittenkin parempi valinta.

Rengasmelu lumettomalla asvaltilla on edelleen mielessä eniten häiritsevänä tekijänä, samoin pito kiihdytystilanteissa märällä asvaltilla. Odotan kuin kuuta nousevaa, että se lumi todella sataisi mahdollisimman pian maahan ja pääsisin testihommiin ns. normitalveen. Uskon vahvasti, että tilanne muuttuu oleellisesti kelin vaihtuessa talvisemmaksi. Hyvää renkaissa on melko rauhallinen käyttäytyminen normaalissa matka-ajossa, ts. rengas ei vetele käytännössä ollenkaan tieurissa vauhdista riippumatta. Polttoaineen kulutusta en ole oikeastaan ollenkaan tajunnut seurata, mutta oletan sen pudonneen kesärenkaiden vaihdon jälkeen ainakin hieman.

Tämä märkä ja pimeä aika vuodesta on kaikkea muuta kuin miellyttävä. Siitä huolimatta, että joka paikka on rapaa täynnä ja auto pysyy pesun jälkeen puhtaana ehkä n. 2 minuuttia, ajoin auton rohkeasti itsepalvelupesulaan ja käytin viime lauantai-aamupäivän auton puunailuun työpaikkani hallissa. Hieroin vielä vahankin pintaan, että jatkossa ei tarvitsisi ihan niin paljon töitä tehdä pelkän pikapesun tai huuhtelun kanssa. 3 tuntia auton ympärillä pyörittyäni se näytti jotakuinkin puhtaalle. Kun puunailujen jälkeen ajoin 3 km matkan kotiin, näytti kuin autolle ei olisi koko päivänä tehty yhtään mitään. No, onneksi ehdin ikuistaa sen, kun auto oli edes hetken ajan puhdas.

Olenkohan ainoa Hakkapeliitta 8 -testikuljettaja, jolla testiautona on avoauto?

comments powered by Disqus