Ei vieläkään liukasta?

Talvirengaspakko alkaa olla tämän kauden osalta puolivälissä ja vieläkään ei PK-seutulainen ole törmännyt liukkauteen? No ei aivan niinkään. Jouluna kävimme Pirkanmaalla ja siellä taajaman ulkopuolella hiekkatie näytti tältä:

 

Siinä oli sulanutta lunta jäätyneenä. Ja vaikka ajourissa näyttäisi olevan hiekkaa, oli sekin vain harhaa, ohut jääkerros oli myös ajourien kohdalla. Koska kyseessä on ns. kokoojatie, ei siinä voi kesälläkään ajaa kovaa. Nyt ajoin samaa vauhtia kuin kesällä, noin kahta… kolmeakymppiä ja mitään pito-ongelmia ei ollut. Ratin vetkuttelut, jarrutukset ja kiihdytykset sujuivat ilman luistoa. Hieman kyllä ihmetyttää, kun nämä renkaat tuntuvat toimivan vähintään yhtä hyvin kuin vanhat Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat liukkaalla. Tässä voisi toki muistella psykologisia tutkimuksia ihmismielen osalta, sitä miten nähtävät ja kuultavat asiat korostuvat muistissamme, kun taas sellaiset asiat, joita ei näe tai jotka jäävät kokonaan tapahtumatta, jää kokonaan jopa muistamatta. Esimerkiksi jalkapallopelin jälkeen muistamme hienon potkun, joka osui kuitenkin vain tolppaan, mutta emme muista puolustajan hyvästä sijoittumisesta johtuvaa maalitilanteen raukeamista.

Olen tässä myös pohtinut, että tuleeko yleensä suomalaisten (tai ainakin täällä kaupunkikeskittymissä asuvien) suuren osajoukon tarpeita koskaan riittävästi esille? Minkälainen rengas riittää meille? Emme käytä autoa joka päivä, työpaikalle pääsee myös julkisilla, tiet ovat aina hoidettu ja liikennemäärästäkin johtuen auki. Ajamme autolla ehkä 10 000km, joista alle puolet talviaikaan. Se on aika vähän, se on vain muutama tankillinen. Lehdistössä, ”kahvipuheissa”, ja melkein missä vain, korostuu yleensä paljon tienpäällä

viihtyvien

näkökulma.

Pohdinnan tuloksena olen sitä mieltä, että ehkä liian moni tosiaan ajaa nastarenkailla Suomessa. Kysymme usein paljon ajavilta tuttavilta apua rengasvalinnoissa. Mutta heidän näkökulmansa on ehkä hieman vääristynyt – kun ajaa paljon, oletettavasti joutuu ajamaan pitkiäkin matkoja kelissä kuin kelissä, jolloin vaatimukset ovat ymmärrettäväsi toisenlaiset. Vain vähän ja ”ei-välttämättömästi” autoa tarvitsevan näkökulma voi kuitenkin olla eri. Ehkä halutaan ajatella muitakin, ei vain omaa parasta pitoa, halutaan ajatella mukavuutta ja ehkä renkaiden vaihtoajankohdan joustavuutta.

Emmehän aina osta kengiksikään mahdollisimman hyvää pitoa tarjoavia kenkiä, saati käytä erillisiä nastalärpäkkeitä, me vain kävelemme siten, että emme kaatuile koko aikaa ja osaamme kävellä varovaisesti, jos keli niin vaatii. Kenkien ostamisessakin se mukavuus on tärkein ominaisuus.

Jos Pirkanmaalla oli hiekkatiet sulaneen lumen jäljiltä jäässä, oli täällä rannikolla toisin, kuten kuvasta näkee:

 

En halua lopettaa kirjoitustani näin synkkään ja ikävään talvimaisemaan, joten tässä muistona viime vuodelta hieman pirteämpi talvikuva:

Tänään sääennusteet muuten näyttävät vielä lähes viikon verran plussakelejä tänne rannikolle, mutta sitten pitäisi vihdoin tulla pitempää pakkasjaksoa. Näin ennustaa sekä Ilmatieteenlaitos että Accuweather. Josko se talvi vihdoin tulisi, vaikka ehdittiin jo uutisoida näinkin: ”Talvi saatetaan perua”.

comments powered by Disqus