Ei pidä ja pitää – Hakkapeliitta 7 tänä talvena

Oli hyvä, että oli nastat – mutta pitoa olisi tarvittu hieman lisää.Tästä on jo huikan aikaa kun olin kotiutumassa illalla kaupungin suunnalta.  Tulin aiemminkin mainitsemaani risteykseen  (http://hakkapedia.fi/blog/fi/?p=2819 ) hiljaa ylämäestä. Käännyin oikealle, oikealta oli tullut risteykseen bussi ja minua vastaan oli tulossa auto, joka kääntyi vasemmalle – siis bussi väisti oikealta tulevaa. Oppikirjan mukaan minä ajan ensin, sitten vastaan tuleva auto tulee perääni ja bussi pääsee kääntymään vasemmalle.Tämän mukaan minäkin jatkoin hiljaa matkaani. Hiljaa koska tien pinta oi jäinen. Vaan juuri kun olin jo kääntynyt oikealle, huomaan vastaan tulleen auton tuuppaavan vauhdilla vasempaa kylkeäni kohti. Kuski oli kai jotenkin hätääntynyt ja painoi kaasua, jotta ennättää bussin alta pois?? Minulla jarruttaminen ei olisi auttanut – piti painaa kaasua. Siinä vaiheessa olisin toivonut PAREMPAA PITOA seiskoilta. Renkaat sutivat tyhjää, mutta onneksi vetivät riittävän paljon ja ennätin alta pois. Perässä ajaja ei tainnut edes tajuta läheltä piti tilannetta… Minä myönnän säikähtäneeni - ensin reagointi, sitten vasta saa säikähtää.Kokeilin taas tilanteen jälkeen renkaiden pitoa. Jarruttaessa rengas pitää tehokkaasti ja ABS auttaa tiukassa tilanteessa. Eteenpäin kiihdyttäessä vanhassa autossa ei ole automatiikkaa lipsumiselle ja nastojen pito ei riitä. Silti olen onnellinen, että tuossa tilanteessa ei ollut kitkarenkaita – niillä en ehkä olisi päässyt alta karkuun.Kovien pakkasten tultua Turussa oli hankala tilanne meren ollessa vielä avoin. Mereltä tuli kosteutta, joka jäätyi peilijääksi tien pintaan uudestaan ja uudestaan. Sitten tulivat sumuiset kelit ja sumu jäätyi tien pintaan. Nyt taas oli hetken aikaa plussalla ja kuinka ollakaan pikkupakkasten tultua sulanut vesi jäätyi taas peilijääksi.Lunta on tosi vähän normaaliin verrattuna, mutta jatkuvat pääkallokelit pyytävät nastoja tänä talvena.
comments powered by Disqus