Kirjoittaja Mikko Heimo
Uusimmat blogijulkaisut

Driveco esillä lehdistössä

Nyt kun arvostetun (?) Ollilan työryhmän autoilun verotusta käsittelevä työ julkaistiin, netti täyttyi kimpaantuneiden kansalaisten mielipiteistä. Kilometriverotus tulee jossain vaiheessa ja mielenkiinnolla ja kauhulla odotankin mikä sitten tulee olemaan lopullinen tapa kerätä meiltä autoilijoilta taas kerran enemmän euroja.

Meillä testikuljettajillakin kokeiltavana ollut Driveco esiteltiin Iltalehdessä yhtenä vaihtoehtona datan keräämiseen. Niinpä... Omassa käytössäni Driveco ei toiminut toivotulla tavalla. Aluksi ajokilometreistä jäi tietty osuus puuttumaan, eikä hienosäätö valmistajan toimesta tuonut täydellistä tulosta.GPS-signaalin häiriöiden vuoksi kilometridata otettiin auton oman tietokoneen kautta.

Ajettuihin kilometreihin vaikuttaa moni asia, esimerkiksi renkaiden kuluminen. Uuden ja kuluneen renkaan halkaisijassa on suuri ero ja se vaikuttaa suoraan nopeus- ja matkamittarin virheeseen. Kaiken lisäksi kaikissa autoissa on käytännössä pieni mittarivirhe jo vakiona. Nopeusmittari kun ei saa näyttää liian pientä lukemaa, vaan käytännössä nopeusmittarin (ja samalla matkamittarin) lukema on hieman todellista nopeutta (ja matkaa) suurempi. Tämän huomaa helposti teiden varsilla nopeusnäyttöön ajaessa. Jos mittarissa on tasan 80 km/h, nopeusnäyttö näyttää todelliseksi nopeudeksi omalla kohdalla 75 km/h.

Drivecoa en autossani halunnut pitää. Se oli liian työläs työ- ja yksityisajojen seurantaan. Lisäksi en pidä ylimääräisestä matolaatikosta johtoineen kabiinissa.

Vaikka verouudistus tulee joskus tulevaisuudessa, laskin mielenkiinnosta Brabuksen tilanteen. Nykyään maksan noin 800 euroa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa. 190 g/km päästöillä uusi kilometrivero 50000 km ajolla olisi noin 2000 euroa. Melko suuri kustannus siis... Polttoaineen hintoihin kun tuolla uudistuksella ei ole laskevaa vaikutusta. Ja auto on kuitenkin työkalu. Asiakkaan luo on mentävä maksoi mitä maksoi.

comments powered by Disqus