Däcken i Bullerby

Det sägs att buller är en av de vanligaste orsakerna som kan försämra vår livskvalite. Buller påstås också ha inverkan på trafiksäkerheten. Hög ljudnivå inne i bilen kan göra det svårt för chauffören att koncentrera sig på trafiken och i värsta fall kan buller leda till att någon somnar bakom ratten. Har nu testat bullernivån inne i vår bil (i samband med vårt bilbyte). Här är nu resultatet som jag utförde på grov asfalt i Kotka-trakten:

Bil 1. Mercedes-Benz

C320 (fyrhjulsdrift, automat, 2003) med Nokian Hakkapeliitta 7, 205/55 R16 dubbdäck. Ljudnivån i 60-100 km-hastighet var i medeltal 65-76 dB(A), överskred inte 89 dB(A).

Bil 2. Audi A4

2.0T FSI Quattro TT (fyrjulsdrift, automat, 2006) levererades med Continental ContiViking Contact 5, 205/60 R16 friktionsdäck. Ljudnivån i 60-100 km-hastighet var i medeltal 55-74 dB(A), överskred inte 79 dB(A).

Bil 2. Efter bytet

till Nokian Hakkapeliitta 7, 205/60 R16 dubbdäck. Ljudnivån i 60-100 km-hastighet var i medeltal 59-76 dB(A), överskred inte 80 dB(A).

KONTENTAN AV DETTA: Buller i bilen förorsakas i allmänhet av hur bilen är konstruerad (kaross, underrede, hjulupphängning etc.). Hur man sedan upplever det är helt och hållet beroende av individen. En överraskning för mig var dock att Mercedes ljudnivå inne i cupen var i medeltal 10 dB(A) högre jämfört med Audins. Det var inte heller någon större skillnad mellan friktions- och dubbdäck. Så Ifall du tänker köpa nya däck lönar det sig alltså att gå till närmaste bilhandel och provköra, lyssna med dina egna öron istället för att förlita sig på en massa tidningstester. Till vår bil föll valet på Nokian Hakkapeliitta med dubbar.

Vilken typ av ljud stör dig mest i din bil? Går det att åtgärda? Ge gärna en kommentar!

 

 

comments powered by Disqus