Kirjoittaja Tanja Hartikainen
Uusimmat blogijulkaisut

Auton hallittu käyttö (ABS ja ESP)

Huomenna alkaa reissuun lähtö. Nokian renkaiden talviajokouluun Jämille! :) Ajan huomenna Poriin siskoni luokse ja yövyn siellä, Maanantaina Jämille jossa harjoitellaan Pujottelua eri nopeuksissa, ESP;n käyttäymistä ja hätäjarrutuksia. Innolla taas odotan että pääsee päivittämään tietojaan! Tämähän on sitten kolmas Talviajokoulu minulla kahden vuoden sisään.

Tänään siis siistin auton ja tarkistan kaikki reissua varten kuntoon. Rengaspaineet, valojen kunto, Lasit sisäpuolelta puhtaaksi, Öljyt, Lasinpesunestesäiliö täyteen ja varakannu mukaan, Kaikki muutkin nestesäiliöt kannattaa tarkistaa ja lasinpesujärjestelmän toimivuus. Vaikka säiliöt olisivatkin täynnä niin kyllä se nyppii kun huomaa kesken matkan ettei pesujärjestelmä toimi tai suihku ei lennä oikeaan kohtaan. Nuppineula kannattaa pitää mukana suuttimien suuntaamiseen :) Kaikki ylimääräinen roina pois auton sisältä liikkumasta.

Mietin auton pesuakin, mutta ajattelin sitten kun tiellä lentää sitä likaa ettei se kannata kun ensimmäisen 100 kilometrin aikana. Auto on pian likaisempi kun tällä hetkellä. Joten teen nämä tärkeimmät edellä mainitut asiat. Sitten lopuksi se tärkein; ASENNE! Tiellä on todennäköisesti muitakin nyt liikenteessä kun on lomakausi menossa, joten asenne kohdalleen että huomioidaan ne muutkin. Ja aikaa siihen matkantekoon, Huomenna ajan Juankoskelta Poriin noin 500 km, ja Maanantaina Porista Jämille n. 100 km ja Tiistaina Jämiltä Juankoskelle kotiin, n. 400 km. Kaikkiaan kilometrejä tulee 1000 km, joten tärkeää että auto ja asenne on kunnossa.

Mietin tätä Talviajokoulun tärkeyttä liikenteessä. Olisi todella hyvä muidenkin autoilijoiden päivittää tietojaan miten se auto käyttäytyikään kun tulee nopea väistö, tai hätäjarrutus tai muuta vastaavaa. Minusta myös tärkeää on oppia miten se OMA AUTO käyttäytyy näissä tilanteissa, koska autot ovat erikokoisia, pelkkä akseliväli vaikuttaa paljon. Lyhyt auto tekee nopeampia liikkeitä kuin farmari, jolla liikkeet ovat laajempia johtuen pitkästä akselivälistä.  ESP:tä ei ole vielä kaikissa liikenteessä olevissa autoissa, eikä niitä ABS:kaan. Mutta jos nämä järjestelmät on, niin niihin pitää pystyä luottamaan edes vähän.

Hätäjarrutuksessa poljinta on painettava potkaisun voimalla, ja pidettävä siellä pohjassa. sitä poljinta ette saa poikki, joten kaikki voima siihen painamiseen, tässä tulee esille myös penkin oikea paikka. Jalka ei saa mennä täysin suoraksi, koska silloin ette saa täyttä voimaa siihen polkimeen. Penkki lähemmäksi jos jalka menee suoraksi kun jarrun painaa pohjaan. Sain tähän penkin sijoittamiseen hyvän vinkin, automaattivaihteisella autolla oikean jalan on yllettävä vasemman jalkatilan reunaan. Silloin penkki on oikein ja saat voiman jarrutukseen. Takapuoli keskellä istuinta tukevasti.

ESP hoitaa auton hallintaa jarruttamalla tiettyä pyörää. Mikäli kuljettaja yli -tai aliohjaa niin auto pystyy hoitamaan itsensä kuljettajan haluamaansa suuntaan. Esimerkkinä jos vasemmalle kaartuvassa mutkassa auton perä liukuu oikealle, järjestelmä jarruttaa oikeanpuoleista etupyörää. Tämä järjestelmä haistelee monta asiaa kerralla ajon aikana, esim. Nopeutta ja ohjauspyörää.

Kuljettajan käyttäytyminen myös ratsaisee ESP:n toimimiseen mikäli tulee nopea väistö. Jos teen hitaamman väistön, järjestelmä ei lue sitä hätätilanteeksi eikä reagoi siihen oikein. Nopea, napakka väistö niin että ratti kääntyy jopa 180 astetta, niin silloin ajonhallinta reagoi toivotusti. Käsien asento ratissa on "varttia vaille kolme". Nopea, napakka väistö kun tulee niin sinun on helpompi kääntää rattia hallitusti ja tarpeeksi paljon (oikea käsi kääntyy helposti vasemman paikalle). Sitten istuin. Penkin paikkahan on jo oikea Hätäjarrutuksen suhteen, mutta selkänoja vaikuttaa eniten tähän ratin hallintaan. Mikäli ratin keskiössä on merkkilogo, sen on osoitettava "aataminomenaa" kohden. Mahdollisessa törmäyksessä turvatyyny osuu näin oikeaan paikkaan; rintakehään ja kasvoihin. Käsien on yllettävä rattiin niin että ranne lepää ratin päällä. Näin saat käsistä tarvittavan liikkeen nopeaan väistöön niin ettei sinun tarvitse nousta selkänojasta eikä kädet estä liikettä. Monesti selkänoja on liian takana, koska kuljettaja ei tykkää olla niin edessä mitä tarvitsisi, monesti kuulen että se on "Coolia" kun ajoasento on melkein makaava. Voihan se joidenkin mielestä näyttää siistiltä, mutta jos tulee nopea väistö niin sinun on noustava sieltä että saat ratin liikkumaan tarpeeksi ja sitten on liian myöhäistä. (eikä siinä makaavassa asennossa ole minun mielestä mitään coolia, eihän turvatyynykään silloin osu oikeaan paikkaa)

Mitä talviajokouluun tulee, saisi Suomeen tulla sellainen laki että esim. joka toinen tai kolmas vuosi olisi autoilijoiden käytävä tällainen päivän kestävä kurssi. Liian moni autoilija ei tiedä miten nämä järjestelmät toimii. Tai jos tietäisi, ei ole kokemusta niiden hallitusta käytöstä. Autot muuttuu, ja niiden mukana myös näiden järjestelmien hallittu käyttö.

Miettikää tätä ja jos on turvallinen paikka kokeilla näitä pujotteluja eri nopeuksissa, hätäjärrutuksia joissa tulee väistö (väistönkin aikana poljin on oltava pohjassa, muista ratin napakka liike), auton pysähtymistä tiettyyn paikkaan jne. Oppii tuntemaan sen oman auton käyttäytymisen hädässä ja huomaa tämän istuimen asennon vaikutuksen. Tulee turvallisempi olo liikenteessä ja luottaa enemmän itseensä. :)

Edit; Mikäli näiden järjestelmien hallittu vaikutus maksimoidaan, on auton alustan oltava kunnossa; Iskarit, nivelet, jousien kunto, pyörien oikea suuntaus... ILMANPAINEET RENKAISSA!

comments powered by Disqus