Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut Rengasturvallisuus 30 vuotta sitten

Apua talvirengasvalintaan Folksamilta

Kesärenkaat on jo vaihdettu talvirenkaisiin. Kesärenkaiden loppuraportin lupaan vielä kirjoittaa tämän vuoden puolella. Erinäiset kiireet ovat nyt hieman haitanneet kokemuksien kirjaamista tänne.

Voin kuitenkin kertoa, että hyvin tuli jo kitkarenkailla nostettua vene merestä, vaikka ramppi oli luminen ja ilman lämpötila pakkasella. Merivesi oli vielä +4 astetta... Samoin veneen peruuttaminen ylämäkeen lumen peittämän nurmen ja betonirampin päällä onnistui vallan mainiosti. Kummelin lanseeraamaa sanontaa mukaillen voisi sanoa Hakka R2 -kitkarenkaista näin: Kyllä pitää! (alkup. Kyllä lähtee!)

Ja vihdoin otsikon vihjailemaan apuun. Tässä tiivistelmä ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiön vinkit talvirengasvalintaan. Kitkat vai nastat?

− Renkaiden valitseminen on harkintaa liikenneturvallisuusominaisuuksien, hiukkaspäästöjen ja tavallisesti ajamasi tienpinnan välillä. Koska osallistumme asiakkaidemme terveyteen ja turvallisuuteen, suosituksemme talvirenkaista on mukautettu sen mukaan, missä asut ja onko autossa sähköinen vakausjärjestelmä, sanoo Anders Ydenius, Folksamin liikennetutkija. Pohjoismaiset nastattomat renkaat parhaita suuressa osassa maata, mutta nastarenkaat pohjoisessa Folksam on tutkinut testitietoa 44 nastarenkaista, 31 pohjoismaisista nastattomista sekä 11 keskieurooppalaisista talvirenkaista tarkastellakseen, minkä tyyppiset renkaat toimivat parhaiten talvikelissä eri osissa Ruotsia. Tarkastelu nojautuu tutkimukseen, joka osoittaa yhteyden jarrutusmatkan ja onnettomuusriskin** välillä sekä sen, että nastarenkaiden hiukkaspäästöt aiheuttavat terveysvaikutuksia***, joita täytyy verrata liikenneturvallisuusvaikutuksiin. Suurkaupungeissa kuten Tukholmassa, Göteborgissa ja Malmössa suositellaan nastattomia renkaita riippumatta siitä, onko autossa sähköistä vakausjärjestelmää. Nastojen osuus hiukkaspäästöihin on suurempi ongelma kuin saatava turvallisuushyöty huomioon ottaen, että suurkaupunkien tienpinnat ovat suurelta osin paljaita. Etelä- ja Keski-Ruotsissa suositellaan pohjoismaisia nastattomia talvirenkaita, jos autossa on sähköinen vakausjärjestelmä, muuten nastarenkaita. Keskimääräisen jarrutusmatkan ero nastarenkailla ja nastattomilla renkailla on melko pieni. Sähköinen vakausjärjestelmä on tehokas myös ilman nastoja. Pohjois-Ruotsissa suositellaan nastarenkaita. Paljaita tienpintoja on vain yhdeksän prosenttia ja nastattomilla pohjoismaisilla talvirenkailla on keskimäärin 17 prosenttia pidempi jarrutusmatka. − Varoitamme keskieurooppalaisista talvirenkaista. Ei ole mitään perustetta käyttää niitä Ruotsissa, koska pohjoismaiset talvirenkaat ovat parempia. Tämä pätee myös maan eteläisimmässä osassa, sanoo Anders Ydenius.https://www.folksam.fi/fi/talvirenkaiden-valinta

Omien kokemusteni perusteella voin allekirjoittaa Folksamin terveiset suurin piirtein. Ja vielä yhtenä pointtina voisi mainita tiestön kulumisen, mikä myös vähentää liikenneturvallisuutta ja lisää tiestön ylläpitokuluja.

* Folksamin tutkimus perustuu todellisten onnettomuuksien ja autolehtien jarrutustestien analyysiin. Materiaali sisältää 22 500 poliisin raportoimaa onnettomuutta, jotka ovat tapahtuneet talviaikaan 1. joulukuuta – 31. maaliskuuta 2009-2013. Onnettomuusmateriaali jaettiin kolmeen maantieteelliseen alueeseen, pohjoiseen, keskiseen ja eteläiseen. Tutkitut onnettomuudet osoittavat alustan jakauman kuivaan, märkään, lumeen ja jäähän eri aluilla. Sen jälkeen olemme laskeneet keskiarvon jarrutusmatkoista kaikille testatuille nastarenkaille, nastattomille renkaille ja keskieurooppalaisille talvirenkaille painotuksena ajoalusta ja alue. Haimme testitiedot lehdistä Auto Motor & Sport, Aftonbladet ja Vi Bilägare. Perustana olemme käyttäneet testitietoa 44 nastarenkaasta, 31 nastattomasta renkaasta sekä 11 keskieurooppalaisesta renkaasta. ** Wallman&Åström 2001 *** Meister et.al. 2012
comments powered by Disqus