Kirjoittaja Janne Moilanen
Uusimmat blogijulkaisut

Almera natisee ja paukkuu.

329570 km mittarissa ja hyvin menee.

Perheen kakkosauto Almera -97 toimii pakkasessa kuin
pakkasessa. Vähän jäykkyyttä on käynnistyksessä ja käynnistyksen jälkeisessä
liikkeelle lähdössä, mutta muutoin tämä käytettynä ostettu Nissan Almera on
palvellut hyvin. Ostettaessa autossa oli 120000 km, ja nyt siis reilusti
enemmän. Remonttia on autoon pitänyt tehdä kolme kertaa. Tuulilasin
pyyhkijöiden poikittaistanko on löysännyt kaksi kertaa muovisista kupeistaan,
ja tanko on pitänyt uusia.  Iskarit piti
vaihtaa, mutta muutoin auto on toiminut säässä kuin säässä.

Pakkasella kuitenkin paukkuu ja natisee.

Ulkona on nyt -23C ja oli hyvä testata talvirenkaiden toimintaa.

Mutkaan kaasua etuvetoisella autolla. Luulisi että puskisi.
Puskeehan se jos sutiin antaa mennä, mutta kaasua sopivasti käyttämällä sivuttaispito
oli erinomainen nyt kovalla pakkasella, polkeutuneella lumella. Kokeilin
muutaman kerran mutkaan ajamista vähän lujempaa, ja kyllä täytyy myöntää että
itseltä loppuu usko tiellä pysymiseen, kuin renkaan toimivuus.

Tässä kakkosautossa ei ole ”apeässiä” joten autolla voi
vähän kokeilla tiellä pysymisen rajoja ihan natural. Käsijarrukäännökset sujuvat kun ottaa riittävästi vauhtia ja sitten mennäänkin. Ei ole turvallista liikenteessä kokeilla, mutta suljetuilla teillä tai pihoilla kylläkin.

Kokeilin renkaiden toimintaa piha-alueella ja siellä tosiaankin alkoi pelottamaan renkaiden rajan tutkiminen. Pitoa tuntui olevan ja järki sanoi että pitää hidastaa mutkassa. Renkaat kuitenkin pitivät ja tähän ikään mennessä ei tarvitse sitä viimeistä
ajoa enää tehdä.

Silloin kun rengas meni sutiin, puski auto tietenkin
mutkassa, mutta täytyy todeta että rengas on toimiva talvisessa Suomessa.

Jännä vain ajatella, että renkaat maksavat enemmän kuin koko auto.

Turvallisuudesta ei kuitenkaan tingitä.

comments powered by Disqus