Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Ajatukset hetkeksi valoihin

Kuten yleensäkin valoisan kesän vaihtuessa pimeämpään syksyyn, olisi syytä ajatella hieman valojen käyttöäkin.
Miten ajovalot? Palavatko molemmat polttimot? Yksisilmäisten määrä on nyt suuri, eli puolet valotehosta on poissa. Ja jos toinen puoli on jo sammunut, pitäisi tasalaatuisilla polttimoilla toisenkin sammua kohta. Ja silloin ajellaan pimeässä... Lisäksi ennen palamistaan halogeenipolttimoiden teho on laskenut jo runsaasti, joten paras aika vaihtaa on juuri nyt.
Myös ksenonit kuluvat, vaikka kestävätkin halogeeneja paljon kauemmin. Ja nekin hiipuvat, eli heikkenevät, eikä samaa hyvää valotehoa riitä koko auton eliniäksi. Väärä väri ja hidas syttyminen ovat merkkejä tarpeesta tehdä jo pikaisesti jotain.
Miten valot sitten tarkistetaan helpoiten? Kaupunkilaiselle on joka puolella tarjolla hyviä peilejä, eli isoja ikkunoita. Jopa hyvin vahatut tummat autotkin kelpaavat ajovalojen palamisen tarkastamiseen.
Tarkasta myös etuparkit, eli ne tuikut, jotka palaa, kun ajovalot ovat sammuksissa. Meinaan vaan, että jos ne ajovalot sammuu, ja parkitkin on rikki, ei keulalla ole mitään merkkiä menosta. Ja tietysti takavalot, ettei käy niin kuin meillä toiselle käyttöautolle. Siinä oli alkukesän aikana käynyt niin kovaa katoa, että enää toinen takaparkki ja jarruvalo toimivat. Tunnustan, olisi pitänyt itsekin herätä katsomaan myös tuon kakkosauton perään useammin.
Sitten siitä valojen käytöstä. Meille on jokusen viime vuoden aikana kertynyt autokantaa, jossa on olosuhteisiimme hölmösti toimivat huomiovalot. Uusimmissa autoissahan on usein hämäräkytkimellinen automatiikka, joka vaihtaa humarit ajovaloiksi, mutta puhun autoista ennen sitä. Niissä ajovalojen päällelaittaminen kuuluu kuskin korvien välisen pururadan tehtäväksi, jossa näkyy valitettavan usein olevan katkoksia. Ja etenkin sateessa tai sumussa, jolloin et tahdota tajuta, että humarit ei välttämättä olekaan riittävät valot. Eikä etenkään, jos takapää on pimeänä niiden kanssa. Kuten noissa välivaiheen autoissa valitettavan usein on.
Sumuvalot varmaan toimivatkin, koska niitä voi käyttää sen verran harvoin laillisesti. Tällaisenakaan aamuna ei niitä nimittäin kuulu käyttää, koska kyse on taajamasta:

Ja tuolla edessäpäin näkyvä pienen pieni vihreä piste on sitten liikennevalo.
Tässä seuraavassa taasen näkyy edellä ajavasta autosta takavalot kuva auki klikkaamalla hyvin, koska se jarruttaa. Syytä moiseen ei näy, siis asialla lienee heijastimeton jalankulkija, tai valoton polkupyöräilijä, jotka jäävät sumuverhoon piiloon. Joita niitäkin siis vaan on, vaikka luulisi, että oma henki olisi sen verran arvokkaampi asia. Vaimon pyörään juuri kiinnitettiin uusi led-valo, ja maksoikin peräti vitosen. Siis erittäin edullinen henkivakuutus!

comments powered by Disqus