Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Ajaminen kevenee, bensaa säästyy ja renkaat pitävät

Tein hieman pidemmän koeajelun nelipyöräsuuntauksen jälkeen, kävin Nokialla tarkastamassa ilmanpaineet.

Turku- Tampere reitin ajoin Loimaan kautta ja matkalla sain testata kaikkia kesäisiä keliolosuhteita. Aloitimme matkan normaalissa kesäkelissä. Erikoista oli entiseen verrattuna se, että keskustelu etupenkkiläisten kesken kuului paremmin. Renkaat tulivat hiljaisemmiksi suuntauksen jälkeen!! Vastapuolella on taas kaikkien auton äänien parempi kuuluminen. "Onkohan oikean takarenkaan laakerissa vikaa, vai mikä pitää ääntä?"

Seuraavana tuli todella rankka sadekuuro - sellainen, josta säätiedotuksessakin erikseen varoitettiin. Päätin kokeilla Hakka Greenin pitoa hakemalla kaikki ajourat, joissa oli paljon vettä. Tuntuma tiehen pysyi koko ajan hyvänä. Toinen kokeilu oli satasen nopeuden ylläpitäminen rankassa sateessa, kun tiellä oli tyhjää. Tuntuma tiehen oli yhä erinomainen. Rankkasateita jatkui ehkä 50km matkalla ja niiden aikana oma luottamukseni renkaisiin sateella kasvoi. Pito on todella hyvä, tuntuma tiehen on hyvä ja vesiliirrosta ei tietoakaan, vaikka sitä kuinka yritin ajolinjoilla hakea.

Tampereella vaihdoin kesänesteet tuulilasin pesusäiliöön ja olisin mitannut rengaspaineet, vaan ABC-aseman mittari oli rikki. Liitos oli vielä sellainen, että en saanut kytkettyä omaa pikaliittimellä olevaa painemittariani letkuun kiinni. Paineen lisäys jäi myöhemmälle ja Nokian risteyksessä Nesteen asemalla oli mittari hyvässä kunnossa. Yllätyksekseni ilmanpaineet olivat vasemmalla 0,3 bar pienemmät? Taisi olla niin, että Vianorilla yksi kaveri vaihtoi oikean puolen renkaat ja toinen vasemman. Taisi tulla kommunikaatiokatkos - tai paremminkin kommunikoimaton katkos kavereiden välille. Miksi????

Kun tasoitin paineet - eli nostin matalammat paineet samoiksi, huomasin eron paluumatkalla polttoaineen kulutuksessa. Nokia - Huittinen - Turku välillä kulutus oli tasan 0,5l/100 km pienempi, kuin menomatkalla Tampereelle. Muuten ajo-ominaisuudet eivät muuttuneet.

Hakka Greenit näköjään vaativat "hieman korkeamman rengaspaineen", jotta polttoaineen kulutuksessa päästään  säästön puolelle. Matalalla paineella rengas mieluummin nostaa kulutusta, vaikka muuten onkin hyvä ajaa.

Täytyy vielä mitata rengaspaineet uudestaan kylminä ja katsoa todellinen alkupaine. Kesken ajoa pystyi vain vertaamaan renkaita keskenään.

Paluumatkalla tarkkailin niskalihasten käyttöä entiseen verrattuna. Suuntauksen jälkeen autoa ei tarvise enää ohjata koko ajan = käyttää aktiivisesti niskalihaksia. Paljon kevyempi ote ratista riittää. Siis kädet ja niska väsyvät vähemman ja ajaminen kevenee pitkällä matkalla. Hyvä!

Vasen takanurkka pitää vielä tutkia. Sekä vanne että laakeri. Jarrut on jo tarkistettu.

comments powered by Disqus