Kirjoittaja Carl Irjala
Uusimmat blogijulkaisut

8-talvirengastesti

Aina kun tuodaan uusia tuotteita markkinoille liittyy niihin jossain määrin myös liioiteltuja lupauksia. Yksi lupaus, joka liittyy Hakkapeliitta 8-renkaaseen on polttoainekulutuksen väheneminen.

Olen testatessani Hakkapeliittoja ( 2013 – 2015 ) myös seurannut auton bensanjanoa ja mittauksen kohteena on ollut työmatkani Helsinkiin eli edestakaisin yhteensä 249 km. Matka sisältää 5% kaupunkiajoja, 45% tietyöpätkiä ja 50% moottoritieajoja.

Ennen matkaa tarkistettiin moottorin öljytaso ja renkaiden ilmanpaine. Ajotapapäiväkirja oli käytössä matkan varrella ja vakionopeussäädin hoiti auton nopeuden. Pyrittiin siis luomaan mahdollisimman samanlaiset olosuhteet molempia rengassarjoja varten (mitä nyt kotikonsteilla on mahdollista).

Hakkapeliitat 7 ovat kuluttaneet tällä matkaosuudella 9,3 litraa sadalla. Sään suhteen ovat olosuhteet mittauksien aikana olleet melko samanlaiset: täysin kuiva tienpinta, aurinkopaistetta sekä vähäinen liikennevirta (ainut ero lämpötiloissa, seiskolla -5,3 ja kasilla -13 astetta Celsiusta). Kasi-sarjan vierintävastuksen luvataan siis vaikuttavan myönteisesti auton janouteen. Mikä oli sitten lopputulos? Hakkapeliitta 8-renkaat kulutti samalla testiosuudella 8,2 litraa sadalla. Eli, edellyttäen että ajotapa pysyy muuttumattomana ja bensan hinta 1,69 €/litra säästyisi vuoden aikana rahaa työmatkojen kohdalta 960 €. Meidän autolla lupaus on täyttynyt ja pääsemme nyt tekemään noin sataviisikymmentä kilometriä pidemmän matka täydellä tankilla.

Hakkapeliitta 8 on ollut hyvin täsmällinen ja vakaa kiihdytys- ja jarrutustilanteissa. Suuntavakaus on kuviomuutoksen myötä muuttunut entistä paremmaksi (erottuu edukseen varsinkin maaseudun jäisillä pikkuteillä).

​Testissä Nokian Renkaat, HAKKAPELIITTA 8​​

Arvosanat kuluttajatestaajalta (Nokian Hakkapeliitta 8): Lumi-, jää- ja sohjopito: 10. Märkäpito: 10 (arvio, ajo märällä oli testijaksolla vähemmän kuin 10 km).Sivuttaispito jäällä: 10. Sivuttaispito mustalla jäällä: 9. Suuntavakaus uurtuneille jääpinnoille: 10. Melutaso karhealla asfalttipinnoilla: 8 (meidän autossa ja minun ajotyylillä kasi pysyi samalla tasolla kuin seiskoilla). Melutaso jäällä: 10 (seiskoilla arvosana: 9). Vakaus vaihtelevilla tienpinnoilla: 10. Luotettavuus ääriolosuhteissa: 10.

Aura-auto Valkmusassa​, HAKKAPELIITTA 8​

Onnistuneet innovaatiot: mm. Eco Stud 8-konsepti, jarrutustehostimet, viisto- ja lukkolamellit sekä uudistettu kulutuspintasekoitus.

Tutustu Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/

comments powered by Disqus