Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

1600 kilometriä pääsiäisenalusajelua.

Olen aikanaan luvannut anopilleni, että aina kun Lappiin alkaa tekemään mieli tyttären perheen luokse, niin hänelle järjestetään henkilöautokuljetus ovelta ovelle Naruskan ja Petäjäveden välillä. Viime vuosina kuljetuksella on aina enemmän merkitystä, kun ikävuosia hänelle on kertynyt kunnioitettavat 86 kappaletta.

Eli eikun matkaan Naruskalta pääsiäisviikon maanantaina ja reittiä Naruska-Rovaniemi-Keminmaa-Oulu-Jyväskylä-Petäjävesi. Yksi välipäivä Keski-Suomessa ja eilen keskiviikkona muutoin edellä lueteltua reittiä takaisin, paitsi yhdellä lisäpikkumutkalla Kemistä Tornion kautta Haaparannalle ja takaisin Keminmaalle, mistä matka jatkui Rovaniemelle ja edelleen Kemijärven kautta kotiin. Paluumatka alkoi aamuseitsemältä ja päättyi iltaseitsemältä. Yksi ruokatauko ja parit kahvitauot, joiden ajankohdan päätti meistä kahdesta vanhempi.

Keminmaalta saatiin kyytiin takapenkin "räpättäjät", eli omat kaksi lastenlastani, jotka karkasivat omilta vanhemmiltaan Naruskan talveen jo vuorokautta ennen äitiä ja isää. Tosipuheessa nämä 10 ja 7 -vuotiaat eivät takapenkillä räpättäneet, vaan keskittyivät pelailemiseen ja pikku tirsoihinkin turvavöissään.

Kuten arvata saattaa, sopi kumpaankin suuntaan yli puolen Suomen mittaiselle ajoreitille näin maalis-huhtikuun vaihteessa keliä jos jonkunlaista. Onneksi pääasiassa kuitenkin sulaa tieolosuhdetta Rovaniemeltä etelään ja myös etelästä Rovaniemelle asti. Rovaniemen ja Naruskan väli on lumista Lappia, joten tieolosuhde oli kesäkelistä kaukana, kuten on lähiaikoina taaksepäin Lapin olosuhteista tullut kirjoitettua.

Mitään isompaa ryysistä ei liikenteessä ollut kumpaankaan suuntaan havaittavissa. Pohjoiseen päin oli varsinaisen pääsiäisliikenteen etupuolella näimmä tulossa aika monta kulkijaa, jotka erottuivat liikennevirrassa suksibokseista tai kiireestä. Tai molemmista. Kuitenkaan ei mitään päättömyyksiä onneksi nähty, jos sellaiseksi ei lueta ylinopeuksia, joita jotkut matkaajat eivät muista välttää. Nelostien laillinen satanen ei kaikille ollut riittävä vauhti, kuten aina.

Oheiset kuvat ovat eiliseltä Rovaniemen ja Kemijärven väliltä nuo valoisammat. Illan sinivoittoinen kuva on Naruskantieltä, jonka ainoa lumeton paikka toistaiseksi on Tenniöjoen ylittävä silta. Talviolosuhde siis, joka edelllyttää tietenkin talvirenkaita. Ja niidenkin kanssa malttia, koska lämpötilavaihtelut ja tien osittaiset jään ja lumen seokset ja sulapaikat haastavat kuljettajaa tarkkaavaisuuteen.

Rovaniemi-Kemijärvi aprillipäivänä aurauksen jäljiltä.​
Rovaniemi-Kemijärvi aprillipäivänä aurauksen jäljiltä.​
Rovaniemi-Kemijärvi, välillä oli hiukan enempi sulaa tieuraa, mutta kesäkelistä kaukana...​​
Rovaniemi-Kemijärvi, välillä oli hiukan enempi sulaa tieuraa, mutta kesäkelistä kaukana...​​
Naruskantie aprillipäivän illan hämärässä ennen sinistä hetkeä...​
Naruskantie aprillipäivän illan hämärässä ennen sinistä hetkeä...​

Ukan Lexuksen alla olevat Nokian SUV3 kitkat toimivat edellä kerrotuissa ja kuvatuissa olosuhteissa erinomaisesti. Nastarenkaat olisivatkin ropisseet sulilla tieosuuksilla, mutta Ukan auton rattaat ovat mallia nastattomat.

Kauniiksi lopuksi Naruskan Ukka muistuttaa pääsiäisliikenteeseen lähtijöitä varaamaan autoonsa tuulilasin pesunestettä paitsi säiliön täyteen lähtiessä, myös reserviin samaa ainetta autoon helppoon ottopaikkaan, josta täydennystä voi tehdä ensimmäisellä P-paikalla sen jälkeen, kun aine lopahtaa kesken matkan.

Turvallista ja kiireetöntä matkaa!

comments powered by Disqus