10377348 820908207952789 2615053818744719257 n s160x160 q80 noupscale

Julius Sutinen

Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2

Edustan mielestäni tavallisempaa auton käyttäjää, vaikka tapani suhtautua autoiluun on varmasti syvempi kuin tavallisella tienkäyttäjällä.

Ajan vuosittain alle 20 000 km ja pääkaupunkiseudulla pääosin. Silloin tällöin tulee pidempiä matkoja, ja välillä vedetään peräkärryä, asuntovaunua tai venetraileria.

Talviajon osalta olen aina vannonut nastarenkaiden nimiin, mutta pääseminen mukaan tähän rengastestaukseen johti siihen, että halusin kertoa miten nastarengasmies suhtautuu kun renkaat ovatkin kitkarenkaat.

Kesällä taasen otin näkökulmaksi sen, että autooni tuli hieman isommat ja leveämmät renkaat: miten se näkyy verrattuna alkuperäisiin pienempiin renkaisiin.

Testiautona on BMW X3, vm. 2012 ja se on ollut meillä uudesta lähtien. Nyt mittarissa on 61 000 km.

Kirjoittajan kirjoituksia

Kolmas kesä toden sanoo?

Kolmas kesä takana Hakka Blackeilla ja hyvin sujuu. Vielä on syksy edessä, mutta tähän asti on ajettu noin 30 000 km ja renkaissa on vielä pintaa yli 5 mm.

Nastakupla puhkeamassa?

Media täyttyy tutkimuksista, että nastarenkaat aiheuttavat ongelmia ja että suurempi osa kuskeista pärjäisi Suomenkin talvessa ihan kitkarenkailla. Mistä nyt tuulee?

Pakkasta ja paljasta asvalttia

Talvi tuli vihdoin eteläänkin. Lämpömittari näyttää -20 astetta. Silti liukasta ei ole kuin nimeksi. Pääteillä asvaltit ovat täysin paljaana. Pito on parempi kuin märällä kelillä.

Kuoppia tiessä

Kannattaa kaupungissakin varoa mihin ajaa. Kuopissa voi huonolla tuurilla rengas puhjeta tai vanne vääntyä soikeaksi.

Keskikesällä nastarenkaat uutisissa

Vaikka eletään keskikesää, on tänään natarenkaat uutisissa esillä. Miksi? Ilmeisesti niistä irtoava pöly edesauttaa jakohihnojen kulumista.

Kolmen kauppa

Kesä lähenee, mutta autossa on vielä talvirenkaat. Syy: perheenlisäys.

Apua talvirengasvalintaan Folksamilta

Kesärenkaat on jo vaihdettu talvirenkaisiin. Kesärenkaiden loppuraportin lupaan vielä kirjoittaa tämän vuoden puolella. Erinäiset kiireet ovat nyt hieman haitanneet kokemuksien kirjaamista tänne. Voin…

Ikkunat jäässä ja kesärenkaat alla

Keskiviikkoaamuna kävi niin, että autossa oli ikkunat tukevasti jäässä, mutta autossa oli vielä kesärenkaat. Elettiin syyskuuta vuonna 2014 ja päivä oli kahdeskymmenesneljäs. Kuka nyt syyskuussa PK-seu…

Nystyröitä ja viiltoja

Kuin huomaamatta kesä alkaa olla jo takana. Vielä hetki sitten tuli pyörittyä sängyssä hikisenä ja kiroiltua, että eikö tämä hellejakso lopu koskaan, mutta nyt se on jo kaukainen muisto. Avoimesta ikku…

Asuntovaunua vetämässä

Kesärenkaat ovat rullanneet auton alla 4000km ja lähes kaksi kuukautta. Tällä kertaa emme käyneet lomalla Keski-Euroopassa, joten nopean ajon kokemuksia ei voi Hakka Blackeista kertoa. Sen sijaan tuli…

Uudessa vara parempi

Pari viikkoa sitten saimme auton alle uudet kesärenkaat. Nokian Hakka Blackit. Samalla rengaskoko vaihtui. Aiemmin alla olivat 225/60-17 –renkaat ja nykyiset ovat 245/45-19. Aiempaan verrattuna rengas…

Back in Black

Kesäkuun 12. päivä oli se päivä kun sain automme alle uudet kesärenkaat: Hakka Blackit. Otsikon vihjailusta huolimatta aiemmat kesärenkaat eivät Blackit olleet. Oli vain niin herkullinen hetki saada tu…

Kitkarenkaat, ensimmäinen talvi: loppuraportti

Ensimmäisenä täytyy kertoa miltä tuntui ajaa talvi kitkarenkailla, kun on tottunut ajamaan nastarenkailla. Suoraan sanoen hyvältä. Tuli ajettua monilla teillä välillä Hanko-Kuusamo ja kaikenlaisissa ta…

Kesärenkaat alle ja mukavuus väheni

Nyt on talvirenkaat vaihdettu pois ja alla rullaavat kesärenkaat. Talvirenkaiden loppuraportin kirjoitan erikseen, kunhan olen saanut tankattua auton vielä kerran kulutusseurannan vuoksi. Keskityn täss…

Hyvin vaikeaa - vai onko?

Nyt on ehkä hieman vaikeaa päättää laittaisiko jo alle kesärenkaat, vai jatkaisiko talvirenkailla. Kesärenkaat olisi helppo valinta kelin puolesta, ja toisaalta sillä tavalla säästäisi talvirenkaita ke…

Helsinki-Kuusamo-Helsinki

  Kuten jo aiemmassa kirjoituksessani varoitin, seuraa nyt hieman tarkempi kuvaus matkastamme. Lomaviikkomme olimme sopineet käyttävämme lumisissa maisemissa jo aiemmin. Kuusamo oli tähän tarkoitukseen…

Nastamies, on historiaa

Menneellä viikolla kävimme talvilomalla Kuusamossa. Matkaa kertyi noin 2000 km, kävimme mm. Oulangan kansallispuistossa ja Rukalla. Kelejä ja tienpintoja matkallamme oli jos jonkinlaista. Oli kuivaa as…

Kesärenkaat alle

Tänään on 1.3.2014 ja talvirengaspakko on taas useita kuukausia menneen talven lumia. Aurinko paistaa, linnut laulavat ja tiestö on sulana ja kuivana. Miksi siis ajaisin vielä talvirenkailla? Täytyy my…

Luottamus syntyy

Muistan hyvin kun ajokorttini muste oli vielä märkää ja kuljetin vanhempiani ja muita sukulaisiani paikasta toiseen vain ajamisen ilosta. Varmasti aluksi kyydissä oli pelottavaa olla; nuori mies saanut…

Hiljaa yössä

Lähdimme pienelle kaupunkimatkalle Turkuun talven vihdoin saavuttua myös eteläiseen Suomeen. Matkalla keli oli aurinkoinen ja kylmä. Pitkästä aikaa lämpömittari näytti lähes kahtakymmentä pakkasastetta…

Jälki lumessa

Vihdoin myös tänne etelään saatiin talvinen ajokeli. Se tuli jälleen kerran yllätyksenä ja kertarysäyksenä. Sen piti tulla perjantaina paluuliikenteen aikana, mutta perjantaina olikin +5 astetta ja ves…

Kesää kohti kilometrivero mielessä

Kuten kaikki ovat huomanneet, on vuoden lyhin päivä jo ohitettu. Nyt joka päivä valoisaa aikaa tulee lisää, kesä lähenee ja pimeys alkaa väistyä. Samaa ei voi kuitenkaan sanoa säästä, vaikea uskoa, ett…

Still going strong

Vaikka viime yönä mittari näytti lämpötilaksi jo -12 astetta, olen edelleen tyytyväinen kitkarenkaisiin. Suurin osa kaduista oli kuivia tai hieman kosteita suolauksen jäljiltä, pito-ongelmia ei ollut.…

Käytetty nastarengas vs. käytetty kitkarengas

Tässä ensimmäisiä liukkaita odotellessani törmäsin mielenkiintoisen testiin Ruotsinmaalta. Testi on tehty jo muutama vuosi sitten, mutta laitetaan tähän nyt pieni tiivistelmä aiheesta: Teknikensvärld -…

Kaksi tankillista ajettuna talvirenkailla

Joudun edelleen kirjoittamaan kulutuksesta ja tavanomaisen syyskelin tuntumasta, sillä en ole vieläkään päässyt ajamaan kunnon liukkailla tai kunnon lumisilla teillä. Tälläkin hetkellä mittari näyttää…

Suomessa on liikaa nastarenkaita?

Siteeraan tässä uutista, joka on tänään 22.11.2013 julkaistussa Tekniikka&Talous -lehdessä. Uutisen aiheena on Aalto-yliopiston tutkimus siitä miten kitkaolosuhteet muuttuvat, jos nastarenkaiden kä…

Saisi jo se talvi alkaa

Nyt on ajeltu kuivalla ja märällä asvaltilla mielestäni jo riittävästi. Haluaisin tietää miten kitkarenkaani pärjäävät jäisellä tai lumisella tiellä. Ihan heti näitä kelejä ei vielä ole odotettavissa,…

Pitoa riittää, suuntavakautta ei niinkään

Takana on yli tuhat kilometriä kitkarenkailla pääosin märällä ja kuivalla asvaltilla. Nyt on tullut ajettua pitkää matkaa kaupunkiajon lisäksi, sekä vedettyä ja työnnettyä (peruuttamalla) traileria. Su…

Kulutus kitkarenkailla: how low can you go?

Kuten kerroin, olen kuulemma datahiiri. Tässä hieman dataa koskien kulutusta. Edelliset talvirenkaat, jotka autossa oli, olivat Hakkapeliitta seiskat. Ne olivat samoilla vanteilla kuin nykyiset kitkare…

Nastarengasmiehen kitkarengastaival alkakoon

Jos nyt ensimmäisessä blogissani kertoisin hieman itsestäni ja mitä aion tässä tulevina kuukausina kertoa tai raportoida. Pitkällisen odotuksen jälkeen sain tänään uudet renkaat autoni alle. Tai voisin…